Barnen och klimatförändringarna, del 1

”Till er som tänker släppa ut mera koldioxid
kom ihåg att ni betalar med min tid och mitt liv
ni har ingen tid att förlora,
jag har ingen tid att vinna
ni hade stora drömmar
men jag ser mina försvinna,rinna,
ut genom stora hål i himlen som är svåra att laga
jag måste klaga
det är barna aga”

- Ur Puckade vuxna, av Delphie Wåhlström, 9 år



Sju av tio högstadieelever oroar sig för klimatförändringar.
Klimatförändringar oroar barnen mer än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa. Vidare visar den bland annat följande:


- Tjejer oroar sig mer än killar (70%/56%).
- En av fyra (27%) tror att jorden kommer att gå under på grund av klimatförändringarna.
- Sex av tio barn (63%) sällan eller aldrig om klimatförändringar med sina föräldrar. Pappor är sämst på att prata om klimatförändringar med sina barn. 
- Diskussion leder till handling. De familjer som diskuterar frågan mest är också de som svarar att de gör mest för att motverka klimatförändringarna.

Pär Holmgren, som föreläser och skriver böcker om klimatförändringar och hållbarhetsutveckling säger att: "Bästa medicinen för att dämpa klimatångesten är att ta reda på mer fakta om vilka problem vi egentligen står inför samt själv agera för att vara med och bidra till lösningen"

"Klimathotet är stort, skrämmande och på riktigt. Det är dags att ta barnens oro på allvar och berätta hur det faktiskt ligger till. Det är inte för sent att förändra och skapa en bättre värld för kommande generationer - vi har i själva verket världens chans!"
- Sofia Hagman, CSR-ansvarig Trygg-Hansa

Källa: Världens chans - klimatrapport från Trygg Hansa
The change I want to see in the world | |
Upp