Därför bryr jag mig om klimatförändringarna

Just nu har blogg.se i samarbete med PLAN:s kampanj Stöd barnarbete som sagt temadagar om klimatförändringarna, något som jag har hakat på genom att ha mina egna temadagar här på bloggen med en hel drös klimatrelaterade inlägg. Jag har dessutom fått äran att vara del av temadagarna, vilket jag är väldigt glad för. Så här är det första av mina klimatinlägg (förutom detta och dem jag skrivit tidigare då)



Även om jag inte vill rangordna de utmaningar vi står inför så skulle jag nog ändå säga att klimatförändringarna är den största och viktigaste av dem.  Jag ska lista några anledningar som gör att jag inte inte kan bry mig, att jag måste engagera mig i frågor kring och prata om klimatförändringarna:
  1. Jag är en naturmänniska ut i fingerspetsarna och det gör ont i mig när jag ser videor som denna eller bilder som denna, denna och denna. Vi måste komma ihåg vad som är viktigt och värdefullt och vi måste se kopplingen mellan det ena och det andra.
  2. Klimatförändringarna berör alla. Alla kommer att drabbas på ett eller annat sätt och alla bidrar till problemet på ett eller annat sätt, även om det många gånger är så orättvist att klimatförändringarna drabbar dem mest som bidar till dem minst.
  3. Klimatförändringarna har del i oerhört många andra problem världen över, och förhindrar även lösningar av olika problem.
  4. Att stoppa klimatförändringarna är avgörande för framtiden många olika sätt. "The future depends on what we do in the present." - Mahatma Gandhi
  5. Det är vår generation som måste göra skillnad. "Det är som ett isberg som sakta smälter, droppe efter droppe. Plötsligt smälter den droppen som gör att balansen ändras och hela det kolossala isberget vänder på sig, som en gigantisk vältrande val. Den som är i vägen då dränks eller blir krossad. Men blir det kallt så slutar isberget smälta och då välter det inte. Än har det inte hänt. Men ingen vet när, eller om, det händer." - Jordens önskan


[bildkälla]

"It's no secret to any of you who pay attention to what I'm up to that I am incredibly passionate about the environment. Sometimes my 'green tweets' are overwhelming, I know. But I cannot suppress my passion for the earth. And neither should you. We liver here! And we've got to take care of this place. After all, it's a pretty amazing planet." - Sophia Bush


PS. Lämna en kommentar med dina bästa klimatsmarta tips, så sätter jag ihop ett inlägg med era tips, och såklart länkar till era bloggar senare idag!

The change I want to see in the world | |
#1 - - emma:

bra skrivet hurru!:)

#2 - - Karin:

Svar: Tack! :) Det är lite svårt när man vill säga så mycket, inte riktigt hittar orden och inte har hur mycket plats som helst ^^

#3 - - Jonas:

Ptja, är man en gamer som t.ex. jag är. Så är det helt klart en fördel att använda sig utav grön-el (sådant som kommer ifrån vindkraftverk, solceller osv), samt att man använder sig utav ström-snåla datorkomponenter.



Både våran jord och en själv tjänar på det. Modernatur slipper att ta en massa stryk, och en själv tjänar på det rent ekonomiskt. Eftersom ström-snåla produkter inte drar lika mycket ström =)

#4 - - Junitjej:

BRA SKRIVET!!!!

#5 - - Tette | Holmsjö's största blogg..:

Jättebra skrivet!



Jag har också tänkt på det där. Tänk om det verkligen händer! Inte för att jag tror på det så direkt om just i december i år men vet aldrig, Kan ju lika väl ske imorgon & även om ett par få år framåt i tiden =P

Eftersom dom sa sist när jorden skulle gå under den 21:e maj, Hände det? Nej! ..Men kanske snart?



Här hemma i min lya sitter jag med inga lampor alls på fram tills det blir mörkt, laddar datorn när den nästan laddats ur osv!

Gillar inte folk som slösar på elen osv i onödan.



Allt bra med dig idag? Haft en bra start på veckan? :)

Kram

#6 - - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!:

superbra skrivet! :)

#7 - - Karin:

Jonas: Ja, elen är verkligen en stor bidragande faktor och en där det verkligen blir tydligt att plånboken och miljön tjänar på samma saker :) Varje litet steg åt rätt håll är bättre än inget alls! Ditt tips + länk dyker upp i ett inlägg så småningom.

#8 - - Karin:

Junitjej: Tack så mycket! Riktigt roligt att höra att du tyckte det :)

#9 - - Karin:

Tette: Tack så mycket! Vad roligt att höra att du tyckte det :)



Ja, det är lite svårt att få in, inte minst eftersom de stora förändringarna fortfarande ligger i framtiden, samtidigt som lösningarna krävs här och nu. Men det är just det som gör det så viktigt att prata om klimatförändringarna och göra vad man kan för att vända utvecklingen!



Att göra vad man kan för att minska sin elförbrukning är verkligen ett toppentips! Och jag tror att det handlar om en dålig vana att man inte gör det, så varför inte byta ut den mot en god vana? :) Ditt tips + länk dyker upp i ett inlägg så småningom.

#10 - - Karin:

adaras.se: Tack så mycket, vad roligt att höra! :)

#11 - - alaa:

Väldigt intressant och själv blir jag jätteglad när jag ser folk bry sig om naturen. Vi håller även på med miljö just nu på gymnasiet så det är väldigt kul. Det känns som att man aldrig kan komma till en lösning. Vi kan så klart minska problemen t.ex. växthusgaserna som koldioxid, tillverka fler miljövänliga bilar, försöka använda vindkraftverk, solenergi mer och minska lite av kärnkraftverken! Och som du skrev, att oftast är det så att det drabbar dem mest som bidrar till minst, det ser vi nu tydligt, de "rika" släpper ut mest växthusgaser medan de som drabbas är de fattiga, exempelvis de i afrika! Tycker det är väldigt synd att det blir så, vi människor tänker inte på det vi gör och på framtiden. :)

#12 - - Karin:

alaa: Jag är precis likadan, att läsa eller se att någon verkligen bryr sig kan göra min dag! Därför blir jag så glad när någon tar sig tid att kommentera också :)



Jag kan hålla med om att en lösning ofta känns långt bort, men jag tror att det handlar om precis det du säger - att vi måste tänka på vad vi gör och hur det påverkar framtiden. Vi måste våga se problemen och kämpa mot dem. Jag tror inte att det kommer vara enkelt, för det är djupt rotade vanor och ett djupt rotat tankesätt som måste förändras. Men jag tror att det går! :)

Upp