Klimatsmart i vardagen, några få enkla tips

Jag har tidigare skrivit om klimatsmart mat, något som definitivt är en viktig del av vad man kan göra för en mer klimatsmart vardag, men här kommer lite andra, blandade tips (bland annat från de kommentarer jag fått till detta inlägg):

  • Använda sig utav grön-el (sådant som kommer ifrån vindkraftverk, solceller osv), samt att använda ström-snåla datorkomponenter. - Jonas
  • Inte tända några lampor alls förrän det blir mörkt och ladda datorn först när den nästan laddats ur. - Tette
  • All uppäten mat är klimatsmart mat, släng så lite som möjligt. - Maria
  • Köp kläder, tyg, garn osv på second hand. - Maria
  • Bär hem (den ekologiska) maten i tygpåsar istället för plastpåsar!
  • Drick kranvatten, ev. smaksatt med bär, citron eller kolsyrat med hjälp av en SodaStream:er istället för att köpa mineralvatten.
  • Återanvänd plastpåsarna du köper t ex bröd i, de duger lika bra som vanliga!
  • Låna böcker på biblioteket istället för att köpa nya (Min kärlek till bibliotek kan behandlas i ett helt eget inlägg, har för tillfället inte mindre än 25 låneböcker hemma!)

    Listan kan göras oändligt mycket längre, som jag sagt tror jag det handlar om en omställning i hur vi tänker och när den väl är gjord så kommer förändringarna i levnadssätt snabbt efter - en efter en! Och varje förändring - liten som stor, till det bättre är värd mycket!

    Har du fler tips?! Kommentera så dyker ytterligare inlägg upp så småningom!
The change I want to see in the world | |
#1 - - Jonas:

Sorry för sent svar, men jag har varit sängliggandes pga smärtstillande tabletter (jag opererade min ena tå här i veckan som var). Tack så mycket ialla fall =) och det var så lite så!



Det är bara kul att man kan bidra med lite idéer, inspirera andra och hjälpa naturen på samma gång =) ha det!

Upp